ابزار - وسایل فتنه و آزمایش در قرآن کریم
یکی از ابزارهای فتنه در قرآن گوساله (مجسمه) سامری است.
خداوند میفرماید:«قالَ فَذِنّا قَد فَتَّنَا قَومکَ مِن بَعدکَ وَ أَضَلَّهُمُ السَّامریُّ»[1]؛ ما قوم تو را بعد از تو آزمودیم و سامری آنها را گمراه ساخت.
در مورد آیهی فوق هرچندگزارش عینی و واقعی یک ماجرا اشاره شده است اما خداوند حکیم علاوه بر معنای عینی و ظاهری آن معانی دقیق دیگری هم درآن نهفته است به طوری که انسان با بصیرت و خردمند میتواند معنی باطنی آن را درک کند. امروز هم «گوسالههای سامری» و «بتهای فریبایی» وجود دارند که می توانند صداها و ظواهری مجذوب کننده داشته و حق را بر انسان مشتبه سازند. پر صدا و جذاب اما تو خالی و ناتوان کننده مانند گوساله ی سامری. مثلاً همین واژه «دموکراسی» که مثل یک بمب صوتی در معابر پر رفت و آمد مخاطبان و شنوندگان توسط رسانه ها و مجلات منفجر می شود و صوتش تا ساعتها بلکه سالها در گوش مخاطب زوزه می کشد با واژه هایی همچون «آزادی» و «حقوق بشر».
این واژهها همچون گوسالهای سامری صدا دارند و ظاهراً ما سامریهایی که آنها را در فضای ذهان عمومی به معرض نمایش درمیآورند و معرکهگیری میکنند اجازه نمیدهند کسی به گوسالهیشان نزدیک شود و آن را وارسی کند زیرا که در هراساند مبادا مشخص شود این صدا هیچ اصالت، دقت و روشنی مبدأ و معاد معلوم، و قدرت سازندهای ندارد. جذابیت آنها به مرموز بودن مبهم بودن، غوغای ژورنالیستی و خوش رنگ و لعابی آنهاست وگرنه از نزدیک جز مجسمهای توخالی و بیجان چیزی نیستند.
اینچنین گوسالههاییامروز، بستر آزمایش و فتنه برای ماست که باید نسبت به آنها با بصیرت کامل عمل کرده و دل به «موسای زمان» ببندیم نه سامریهای روزگار.[2]
[1] . سوره طه(20) آیه85
[2] - سید غفار رضوی پور ، سید علی رضوی پور ،بصیرت و عصر جنگ نرم،صص 257 و 258.